Tyto stránky využívají cookies k uchovávání informací ve vašem počítači. Používáním stránek s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Slovník pojmů

Slovník uměleckých pojmů

 

A

Abstrakce (z latinského abs-trahere "oddělit")

Termín používaný k označení jakéhokoli umění, které nereprezentuje rozpoznatelné předměty. Ve 20. stol. se jím označují díla, v nichž barva a forma vyjadřují myšlenky nebo vyvolávají pocity. Někdy může abstrakce znázorňovat předměty nebo objekty ve zjednodušené formě.
 

 

Akrylová barva

Jakákoliv barva smíchaná s akrylovou pryskyřicí z uměle vyráběné akrylové nebo propenové kyseliny. Na plátně schne rychleji než olejové barvy v závislosti na síle nanášené vrstvy.

 

Akvarel 

Malba prováděná barvou tvořenou dvěma díly barevného pigmentu a jedním dílem pojiva (arabské gumy). Ředí se velkým množstvím vody. Bílých ploch se dosahuje úplným vynecháním malby a světlé odstíny se tvoří využitím průsvitnosti zředěné barvy na bílém podkladě papíru. 
 

 

Alkydová pryskyřice

Syntetická pryskyřice používaná při malbě a v médiích

 

Alla prima (italské označení "napoprvé")

Technika ve které je konečný povrch malby namalován bez podmalby.

 

Arabská guma

Speciální guma získaná z akátu, používaná jako prostředek k malování vodovými barvami

 

ASTM

Mezinárodně uznávaná americká společnost pro testování uměleckých materiálů. 

 

Asambláž

Trojrozměrná koláž, dílo vytvořené z různých materiálů přilepených na podklad

 

B

Barvící síla

Síla pigmentu ovlivňující ostatní směsi barev.

 

Bistr

Hnědý, průsvitný pigment vyrobený vytvářením sazí z bukového dřeva.

 

C

Conter - jour (francouzsky "oproti dennímu světlu")

Je to kresba či malba, na které je zdroj světla umístěn za motivem.

 

Částečné překrytí

Technika překrytí jedné nebo více vrstev zaschlé neprůhledné malby tak, že původní malba částečně prosvítá.

 

D

Damara

Pryskyřice z jehličnatých stromů, používá se v malířských olejových médiích a při lakování.

 

Drapérie

Rozvržení záhybů oděvu, podané podle možností a potřeb techniky (kresba, malba, plastika), v závislosti na dobovém i individuálním stylu.

 

E

Enkaustika

Starodávná technika při níž se míchala barviva s nahřátým voskem, který sloužil jako pojidlo.

 

F

Film

Tenký nátěr nebo vrstva barvy, inkoustu, laku apod.

 

Fixativ

Roztok šelaku a lakoholu, který se stříká na uhlovou nebo pastelovou kresbu, aby se tak zabránilo jejich rozmazávání po podkladu.

 

Formát

Proporce a velikost podkladu.

 

Formát pro krajinu

Malba jejíž podklad je širší než vyšší

 

Formát pro portrét

Podklad pro kresbu nebo malbu, který je vyšší než širší.

 

Freska (italsky fresco "čerstvý")

Nástěnná malba, která vzniká nanášením vodových barev na čerstvě nanesenou vlhkou vápennou omítku.

 

G

Gesso

Směs obvykle složená z plavené křídy a klihu, používaná jako špes na tuhý podklad pro olejomalbu.

 

Grisaille

Černobílá kresba s nádechem šedi nebo s šedou podmalbou.

 

H

Hnědé barvy

Tyto okrové barvy, umbry a sieny jsou považovány za nejstálejší přírodní  barviva.

 

Hodnota

Alternativní výraz pro „tón“. Termín hodnota (value) se používá hlavně ve Spojených státech. Termín, „barevný tón“ se týká relativního stupně světlosti nebo tmavosti některé z barev, na stupnici šedi se pohybuje od černé po bílou.

 

CH

Chiaroscuro

Částečně spojováno s olejomalbou, tento termín bývá používán k popisování efektů způsobených hrou světel a stínů na malbě či kresbě, zvláště tam, kde bývají používány silné rozdíly tónů barev. Jedním z umělců, kteří tuto techniku skvěle ovládal a často používal byl i Rembrandt.

 

I

Impasto

Technika nanášení velkého množství barvy štětcem, špachtlí nebo rukou na plátno, aby se tak vytvořila struktura povrchu. Často používáno také jako termín pro dokončenou malbu. Silný nános barvy vytváří jakýsi trojrozměrný obraz

 

Imprimitura

Primární nátěr zředěnou barvou, často vodovou, používaný ke ztlumení odstínu plátna nebo jiného podkladu, na který malujeme.
 

Intenzita

Čistota a jasnost barvy. Často i sytost nebo odstín.

 

K

Kasein

Pojidlo na bázi mléčných proteinů, bývá mícháno s pigmentu tak, abychom dosáhli požadovaného odstínu barvy.
 

Klíh

Slabý roztok lepidla, používaný při technice gesso a malbě temperami, ke ztužení papíru a na plátna, kde zajišťuje nepropustnost podmalby nebo olejových barev.

 

Klihová barva

Směs nahřátého klihu a pigmentů.

 

Kombinovaná metoda malby

Aplikace olejové lazury na dokončenou temperovou podmalbu.

 

Kombinované techniky

V kresbě a malbě se tento termín týká použití různých médií na jednom obraze. Např. inkoust, vodové barvy a pastel. Dále i kombinace podkladů: např. lepenka a novinový papír.
 

 

Kompozice

Malířovo uspořádání prvků na malbě nebo kresbě.

 

Kopal

Tuhá, aromatická pryskyřice, používaná k tvorbě laků a malířských médií.
 

 

Krčení papíru

Krabatění nebo vrásnění papírových materiálů zaviněné nanášením řídkých barev na tenký a nedostatečně napnutý povrch.

 

Krycí barva

Neprůhledná barva, podobná kvaši, má takovou krycí schopnost, že překryje podmalbu. Často také závisí na hustotě pigmentu.

 

Krycí schopnost

Schopnost pigmentu zakrýt barvu pod ním. Každý pigment má jinou krycí schopnost.

 

Květ

Matný, neprůsvitný, bělavý efekt, způsobený lakováním vlhkého podkladu.

 

L

Lazura

V umění je to průsvitná nebo částečně průsvitná barva, pod níž leží další, jiné barvy. Někdy má za cíl barvu zintenzívnit, jindy lomit její odstín.

 

Liquid art

Technika nalévání různých barev na vodorovně položené plátno. Barvy se na plátně nemíchájí štětcem, ale sami mezi sebou. Vznikají barevné až duhové motivy.
 

Lněný

Popisuje malbu ředěnou místo terpentýnem lihem. Nicméně i líh obsahuje olej.

 

Lokální barva

Aktuální barva objektu nebo povrchu  neovlivněného stínu, světlem nebo dalšími faktory. Např. lokální barva mrkve je vždy oranžová, dokonce i když se přes ni táhne stín.

 

M

Médium

Tento termín má dva odlišné významy: kapalina, ve které se rozpouštějí pigmenty, např: lněná semena pro olejomalbu, akrylová pryskyřice pro akrylovou malbu atd. Médium je i výraz pro materiál, který si umělec vybral pro svou práci – barva, inkoust, tužka, pastely atd.

 

Malířské šablony

Jsou vyrobeny z pvc, papíru nebo adhezivních materiálů a slouží k přenášení předem připravených motivů na různé typy povrchů.

 

Míchání barev

Splývání dvou barev dohromady tak, aby měly po smíchání patřičný odstín.

 


Mrtvá barva

Termín používaný pro barvu používanou k podmalbě.

 

N

Napětí

Přechod jedné vrstvy malby přes druhou.

 

Nástěnná malba - wall mural

Označuje jakoukoli malbu vytvořenou přímo na zdi. (viz Freska a Secco-fresco)

 

Nepravoúhlý obraz

Jakýkoliv obraz, který nemá tvar čtverce či obdélníku.

 

Nestálé barvy

Pigmenty nebo barvy, které blednou, pokud jsou vystaveny světlu. (viz Světelná stálost)

 

O

Odstín

Jméno barvy – modrá, červená, žlutá atd. – bez ohledu na jejich tón nebo jas.

 

Olej

Tento výraz se používá k označení malby s vysokým obsahem olejů.

 

P

Paleta

Každému umělci vyhovuje jiný podklad pro míchání barev, druh palety však závisí i na druhu míchaných barev.

 

Pastel

 - Barevný pigment ve tvaru tyčinky. Přidáním kaolinu se dosahuje pastelů různé tvrdosti. Je-li jako pojiva použito oleje nebo vosku, jde o mastný pastel.
Dělíme také podle prašnosti pastelu na suchý pastel - roztíratelný nebo pastel olejový tzv. voskovky 

- kresba na papíře provedená pastelem.

 

Patina

Původně zelenohnědý povlak na bronzu, nyní zahrnuje všechny přírodní efekty způsobené stárnutím nebo nedostatečným ošetřováním povrchu, jako například starý, žloutnoucí lak na olejové malbě.

 

Pentimenti (italsky "změna názoru")

V olejomalbě je pentimenti výraz pro obraz, na kterém můžeme vidět skrz dokončenou malbu předcházející formy. Termín také vyjadřuje nezdařené pokusy při vytvoření jisté linie nebo obrysu v malbě nebo kresbě.

 

Pigmenty

Barvicí činidla používaná ve všech médiích ke kreslení či k malbě. Bývaly tradičně vyráběny z přírodních zdrojů, ale nyní obsahují chemické substance. Toto slovo se používá i k popsání práškových forem činidel.

 

Plastičnost barvy

V dvojrozměrném prostoru kresby nebo malby plastičnost vyjadřuje prostor, ve kterém je objekt na obraze umístěn. Často je tohoto efektu dosaženo pomocí hlubokých kontrastů.

 

Plavená křída

Mletá a s vodou smíchaná křída, která se používá pro techniku gesso a k bílení.
 

 

Plenér (francouzsky „v krajině“)

Malba obrazů v přírodě

 

Plnidlo

V malbě je to interní barvivo přidávané do barev, aby tak zvýraznilo jejich vzhled a obsah. Také to může být hmota používaná k vyplnění pórů nebo děr v podkladu.

 

Plocha

Místo, které dvojrozměrný objekt vyplňuje kresbou nebo malbou.
 

 

Podklad

Speciálně připravený materiál pro malbu. Nejčastěji plátno, deska, papír atd.
 

 

Podmalba

Tradiční etapa olejomalby, při níž se používá jediná barva nebo tzv. mrtvá barva jako základ pro kompozici. Celkový tón je vyjádřen následujícími barevnými vrstvami nebo lazurou.

 

Pojidlo

Tekutá barva smíchaná s barvivem v prášku tak, že tvoří barvu.

 

Pojivo

Médium, které nese pigmenty v suspenzi a činí je schopnými nanášení na povrch. Někdy je nazýváno základ.

 

Prolínání barvy

V umění je to efekt, který vzniká prolínáním tmavých a světlých barev do povrchu. Často spojováno  kvaší.

 

Proporce

Vztah mezi částmi obrazu nebo částí obrazu a celku. Např. vztahy mezi komponenty lidského těla nebo vztahy ke kresbě jako k celku.

 

Propustnost

Proces prolínání přebytku kapalin do pórů povrchu.
 

 

Prostor

V umění toto slovo popisuje efekt, který vzniká na základě použití perspektivy a různých barev. Může tak vzniknout dojem prostoru.

 

Posvátná geometrie

Víra některých renesančních umělců, že ve vesmíru je vše řízeno posvátnými matematickými principy. Viz také „zlatý řez“

 

Průsvitnost

Vztah mezi vrstvami, kdy spodní vrstva prosvítá přes horní. Také stav pronikání světla.

 

 

Přenos kresby

Metoda, při níž můžeme s velikou přesností přenést malbu či kresbu na větší nebo menší formát. Na originální verzi se přiloží čtverečkovaný papír, poté je každé políčko přeneseno na podklad a přitom je zmenšeno nebo zvětšeno. Přenos motivů lze i pomocí malířských šablon. Motivy lze připravit v grafických editorech typu Corel, Adobe Ilustrator.

 

PVA

Uměle vyráběný polyvinylový acetát, náhražka pryskyřice, používané jako médium a v závěrečném laku.

 

R

Redukce

Výsledek míchání barev s bělobou.
 

 

Rovnováha

V uměleckém díle má být rozdělení objektů a barev v celkové rovnováze.

 

Rozpouštědla

Tekutiny podobné jako terpentýn, používají se k ředění olejových barev. Rozpouštědlo pro vodové barvy je voda.

 

Rudka

Červenohnědá křída, používaná ke kresbě. 

 

S

Secco – fresco (Secco – italsky „suchý“)

Technika, při níž se maluje na zaschlou omítku zdi, která byla před nanesením barvy navlhčena

 

Sfumato (italsky „ztmavnutí“)

Postupné, často nepostřehnutelné přechody mezi barvami ze světla do stínu.

 

Sgrafito (italsky „seškrábaný“)

Technika využívající seškrabávání vrstvy barev pomocí ostrých nástrojů tak, aby byla vidět barva spodní.
 

 

Skica

Náčrtek kompozice kresby, není nutno, aby byla vypracována se stejnou přesností jako malba samotná. Skicy se často používají jako možnost zlepšování umělcovy techniky a pozorovacích schopností.

 

Skica figury

Spojení modelu lidského těla, které můžete nařídit do kterékoliv pózy, studování proporcí, úhlů a pro aranžování šatů a drapérie.

 

Stálost barvy

Tento termín se vztahuje k odporu pigmentu k blednutí na denním světle.

 

Stín

Termín pro barvu míchanou s černí

 

Stříbrná tužka

Technika kresby, která bývá zcela nahrazována kreslením obyčejnou tužkou. Kus kovu, obvykle stříbrný drát, byl často používán ke kresbě na podklad upravený čínskou bělobou, někdy smíchanou s nějakým barvivem. Při této technice byla velmi malá pravděpodobnost, že by kresba byla smazána. Technika je často nazývána kovová tužka.

 

Studie

Detailní kresba nebo malba zachycující jeden či více komponentů určitého obrazu, který má být později namalován.

 

Surové plátno

Plátno, které dosud nebylo našepsováno, naklíženo nebo jinak připraveno pro malbu.

 

Světelná stálost

Termín užívaný k popsání pigmentů, které jsou odolné vůči vyblednutí, když jsou vystaveny dennímu světlu.



Š

Šablonová malba

Malba nebo kresba vytvořená pomocí malířských šablon na různé typy povrchů (stěny, podlahy, plátno, dřevo, textil apod.)

 

Šelak

Nažloutlá pryskyřice, upravená ze sekrecí červců Tachardia lacca. Používá se k výrobě závěrečných laků.

 

Šeps

Nanáší se na vrstvu klihu nebo přímo na povrch podkladu, kde tvoří bariéru mezi malbou a podkladem, a tvoří tak povrch vhodný pro barvy a média.

 

Šrafování

Technika prostorového zpracování, naznačení tónu, světla a stínu při kreslení tužkou, pastelem nebo malování temperou.

 

Šrafování křížené

Více než jeden soubor paralelních, blízko sebe sousedících čar, které se navzájem protínají v ostrých úhlech. Tím je možno naznačit tóny.

 

T

Temperování

Míchaní pigmentů tak, abychom dosáhli požadovaného odstínu barvy.

 

Terpentýn

Olejová pryskyřice, polotuhá směs pryskyřice a esenciálních olejů. Vyrábí se z modřínu a používá se k výrobě médií a ředidel pro olejové barvy.

 

Tixotropní barvy

Ztužená kapalina, která se stává kapalinou poté, co je míchána nebo natřena. Nestéká z povrchu.

 

Tón

Relativní temno nebo jas barvy, beze vztahu k ostatním barvám.

 

Tragant

Guma získaná z určitého druhu stromu (Astragalus), používá se jako pojidlo při malbě vodovými barvami a pastely.

 ukazka Trompe l´oeil

Trompe l´oeil (francouzsky „klam očí“): Malba, nejčastěji zátiší s extrémními detaily, které směřují k přesvědčení pozorovatele, že se dívá spíše na skutečné předměty nežli na jejich znázornění na plátně.

 

V

Veduta (italský výraz pro „pohled“)

Přesné vyjádření městského přostředí.

 

Verdaccio

Starý termín pro zelenou podmalbu.

 

Z

Základní barevný tón

Tento termín se používá pro popis převládajícího tónu barvy. Vysoce světlá malba je charakterizována tzv. vysokým barevným odstínem, temná a šedá naopak nízkým barevným tónem. Při moderní nástěnné malbě je barevný tón výsledkem přípravy povrchu zdi ke konečné vrstvě sádry.

 

Zbarvení

Termín pro barvu míchanou s bělobou nebo pro dominantní barvu.

 

Zlatý řez

Poměr objevený ve starověkém Řecku, kdy úsečka je rozdělena na dvě nestejné části tak, že poměr menší části k větší je týž jako poměr větší části k celé úsečce (úsečka AB je rozdělena v bodě C tak, že AB:AC = AC:BC). Obdélník sestrojený podle poměru zlatého řezu lze dále dělit, aby vznikla spirála. Tento poměr, považovaný mnohými za posvátný, lze nalézt v přírodě ve stavbě různých rostlin a mušlí.

 

Zrno

Struktura podkladu od hrubé po jemnou.

 

Zředěná barva

Tenká, obvykle široce rozetřená vrstva průsvitné nebo silně zředěné barvy nebo inkoustu.

 

Zvlhčovadla

Kapaliny přidávané do vodových barev, aby tak  zdrsnily povrch vrstvy barvy na podkladu.

 

Ž

Žánr

Kategorie nebo typ malby, klasifikovaný obsaženými předměty: zátiší, krajinomalba, portrét atd. Termín je také často používán k označení scén, zobrazujících domácký život.

 

Žloutnutí

Tento efekt v olejomalbě je nejvíce způsoben přítomností jednoho z těchto činitelů:

Nadměrným používáním médií vyrobených  z lněných semínek, nanášením jednoho z druhů laku, které spolu s postupujícím časem žloutnou, nejčastěji však hromaděním prachu, který se usazuje na povrch laku.